Wednesday, August 15, 2018

 'Sejarah yang terbiar' 

Peristiwa Malali 19 November  1985




 

Awal 2017 sekali lagi aku terjah ke daerah tragedi hitam yang berlaku dalam sejarah moden tanahair yang begitu mengejukan dan menggemparkan rakyat di seluruh Malaysia.


Amat malang sekali, bila aku tiba di kawasan  berlakunya tragedi berdarah itu, aku sekadar  mampu melihat dari jauh sahaja rumah bersejarah yang didiami oleh pemiliknya iaitu Ibrahim libya terhalang dengang pagar besi.


Kalau dilihat pada papan tanda yang terpacak di jalan besar sudah tentu penduduk di situ yang begitu mengagung2kan  kematian orang2 yang terlibat dalam peristiwa berdarah itu semestinya rumah berkanaan dijaga dan dipelihara rapi sebagai sebuah sejarah.


Tinjaun aku dari luar pagar kawasan tersebut mendapati rumah berkenaan berada dalam keadaan daif, semak dan senget,,,,lalu hati kecil aku  berkata,'kenapa kerajaan begitu memelihara sejarah Kota Melaka dengan begitu rupa sedangkan puak Benggali Puteh tersebutlah telah menghancur dan membunuh Orang2 Melayu di Negeri Melaka ketika itu,.,,,,,,,Sekadar renungan


  Ujai yang biasa aku panggil namanya. sekilas pandang ujai bagaikan sudah dewasa, dia cucuku. Sambal belacan menjadi kegemaran utama

No comments:

Post a Comment