Friday, November 3, 2023

          "anda juga melanggar kontrak sosial"

 sekempulan 342 orang yang datang dari ceruk rantau negei perak tepilih memasuki tanah rancangan dan ketika itu  juga  sok sek sok sek orang ramai mengangga menjadi peneroka  sebagai kuli kerajaan . sekali gus jenama  agensi tersebut diterjemahkan menjadi, faedah lambat ( flda )dalam angan2 .

pada peringkat awal  mereka  ke tanah rangcangan tersebut telah dipastikan menandatangani surat perjanjian akan patuh dan akur segala arahan daripada pihak felda demi kebaikkan peneroka itu sendiri.

 itu dulu. puluhan tahun yang lalu, tapi tahun demi tahun berlalu dan hasil dari keringat para jantan2, seramai 342 orang  yang masih gagah pada masa itu. kini warganya telah membiak subur hingga menjangkau hampir ke angka 2,000 orang.

                    "kerenah"
apabila wujudnya kelomput melayu terbesar di malaysia.  mereka terkumpul di suatu tempat ataupun di buka di lokasi tertentu maka sudah tentu timbul pelbagai masalah sosial. sambung lagi      
 
antara masalah sosial yang berlaku di tanah2  rancangan, maka pihak agensi terbabit begitu  serius memberi perhatian kepada felda di seluruh negara diwajibkan ada seorang pegawai (sda) wanita.antara tugas2nya, ialah menguruskan hal ehwal masyarakat felda, jiran antara jiran dimesrakan dengan tidak ada sengketa antara satu sama lain dan sebagainya.
 
tidak cukup dengan itu, pihak felda juga menempatkan sepasukan  yang dinamakan, 'polis bantuan felda', di pintu2 masuk ke perkampungan peneroka itu agar menghedari daripada aliran dadah di bawa masuk ke tanah rancangan.             sambung lagi,,

                 "banyak songeh"

No comments:

Post a Comment