Sunday, July 3, 2022


sekadar renungan..

 

ketika ton memberitahu aku yang atap rumahnya bocor atau tiris teruk. 'tengok dari luar cantik molek dan hebat, tapi jika hujan turun,


basah lenjun, katanya.

 diketika itulah aku baru menyedari yang kempulan keluarga penghulu hj wan teh yang ditubuhkan puluhan tahun lalu itu ada menyediakan sebuah dana dengan tujuan mengumpul sumbangan yang merupakan ringgit2 malaysia sebanyak mungkin daripada ahli2 yang menganggotai kempulan tersebut bagi faedah masa depan anak cucu cicit keluarga terbabit.

 renungan aku mula mengira, jika aku simpan seringgit sehari dalam tabung tersebut. kalau setahun dah ada rm 360 dan dikali pula dengan 10 tahun, jumlahnya dah terkumpul sebanyak rm 3,600.  duit itu duit aku seorang saja weh.

 bagaimanapun aku tidak tahu langsung kempulan keluarga penghulu hj wan teh tersebut ada menubuhkan dana tersebut. 

namun ditakdirnya aku ke rumah warisan itupun kerana mahu melihat atap bocur sahaja sebagaimna yang dikatakan oleh ton itu 

dan sepintas lalu aku juga ada membaca sebuah surat daripada pihak bank mengenai penyata keewangan yang masuk ke ikaun kempulan tersebut berjumlah keseluruhannya tak sampai dua ribu ringgit. laporan berkenaan bertarikh 2020. terkedu aku seketika...

 penghulu hj wan teh aku anggap sebuah nama besar dan amat dkenali dalam daerah hulu perak dan selatan thai suatu ketika. dan rumah warisan atau khulu juga aku anggap rumah keramat kerana di situlah lahirnya beberapa tokoh cerdik pandai diantara yang telah mewarni tanah air. 


terima kasih profisser dato' dr wan hashim, yang mengambil berat tentang khulu menjadikan rumah khulu rumah warisan.

al fatihah buat ayahnda hj wan teh dan bonda hjh sarih ali musa semoga roh mereka diletak bersama orang2 yang beriman.sekian

sekelumit coretan cerchu
 

No comments:

Post a Comment